lördag 22 januari 2011

Ideologi eller Pengar

Svenskt Näringsliv betalar i hemlighet socialdemokrater på en PR-byrå för att påverka partiets eftervalsdebatt. Det skulle förvåna mig ifall andra partier inte varit utsatta för liknande saker, men kanske från andra organisationer och andra PR-byråer.

Det problematiska är inte minst att finansiären bakom ett politiskt agerande håller sig dold. Ingen kan ju däremot påstå att SSU:s tidigare ordförande Niklas Nordström låtit sig köpas för att säga sådant han själv inte tror på.

De inblandade tycks ha svårt att medge att något de gjort är fel. På Publicistklubben i Stockholm i måndags utfrågades en av Niklas Nordströms kollegor som ”partner” i företaget Prime. Han heter Carl-Fredrik Jaensson och har sin bakgrund i det moderata studentförbundet. Han försökte säga att byrån inte ägnar sig åt lobbying utan bara erbjuder sin kompetens om hur politik fungerar. Men det är ju väldigt tydligt att Niklas Nordström och andra socialdemokrater inom Prime mycket aktivt har agerat just som lobbyister inne i socialdemokratin.

I en fråga hade Carl-Fredrik Jaensson i alla fall en rak linje, att PR-företag försöker påverka politiken och håller hemligt vem som betalar tycker han är rätt. Han och många av hans kollegor i det yrket har ju handfasta privatekonomiska skäl att försvara de hemliga pengar som betalas för att påverka nyhetsförmedling eller politik. Skulle de öppet visa vilka som betalade skulle många av kunderna inte vilja vara kunder.

Myntets andra sida är den potential dessa dolda uppdrag och hemliga ersättningar har att i det politiska livet sprida osämja, misstänksamhet och farhågor om dubbla roller och ovidkommande hänsyn. Det visar sig nu på ett plågsamt sätt hos Socialdemokraterna, där Niklas Nordströms uppdrag är ett tillhygge i falangstriderna. På nyhetssajten makthavare.se har gjorts gällande att Aftonbladets avslöjande är ett resultat av en kartläggning gjord av tidigare medarbetare till ex-statsrådet Morgan Johansson. En falang ska alltså ha drivit något slags spaning för att kartlägga kontakter mellan en annan falang och Svenskt Näringsliv.

Att Niklas Nordström verkligen skulle bli utesluten ur sitt parti är osannolikt. Med tanke på hans betydelsefulla position på en av partiets flyglar skulle det vara en ytterst drastisk åtgärd och kunna fördjupa en splittring där långt fler drevs ur partiet. Och även MacGyver kände sig ensam ibland.

Men det är värt att lägga märke till att frågan om uteslutning först väcktes, inte av någon hetsporre bland partiets intrigmakare i Stockholm, utan av veteranen Sören Thunell, mångårig chefredaktör och inflytelserik partitjänsteman – en person som många nog lyssnar på när han säger ifrån.

Att han skrev det i Söderhamnskuriren hindrar inte att budskapet nu troligen har spritts vida omkring: ”Niklas Nordström skrev kontrakt med Svenskt Näringsliv redan sommaren 2010. Mitt under brinnande valrörelse tog han emot pengar för att infiltrera det socialdemokratiska partiet med Svenskt Näringslivs politiska budskap”, skrev Sören Thunell.

De arroganta, fartblinda PR-byråerna och deras hemliga kunder har här lyckats att motverka vad de ville uppnå och ställa till det riktigt illa. Det är första gången, men knappast den sista.

sliv betalar i hemlighet socialdemokrater på en PR-byrå för att påverka partiets eftervalsdebatt. Det skulle förvåna mig ifall andra partier inte varit utsatta för liknande saker, men kanske från andra organisationer och andra PR-byråer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar